To kollegaer fra værnepligts- og rekrutteringsafdelingen taler sammen.

Foto: Camilla Carlsson

Forsvaret og det omkringliggende samfund bliver stadig mere komplekst og favner flere og flere forskelligartede opgaver. Det stiller krav til os som HR-organisation om at tiltrække de rette medarbejdere med et bredt spænd af kompetencer, når vi rekrutterer til Forsvarets mere end 40 uddannelser og 20.000 stillinger. Det kan være en udfordring, når man som Forsvaret generelt har et tungt og stereotypt image blandt befolkningen.

Slut med stereotyperne

Forestillingerne om Forsvaret er mange, og når det handler om marketing, kan det både være en fordel – og en kæmpe udfordring. Derfor har vi i Personalestyrelsen hele tiden fokus på at vise den store spændvidde og de mange forskellige muligheder, der er i Forsvaret – både militært, inden for beredskabet og civilt.

- Vores opgave er at bygge bro mellem Forsvaret og potentielle ansøgere udenfor Forsvaret. Stereotyper afspejler sjældent virkeligheden og indsnævrer opfattelsen af Forsvaret som arbejdsplads, indleder major Anders C. Bech, der er chef for vores marketingsektion, som har til opgave at tiltrække 6-8.000 ansøgere om året til Forsvarets mere end 40 forskellige uddannelser.

- Forsvaret er en kæmpe organisation med et væld af vidt forskellige opgaver. Forskellige opgaver kræver forskellige kompetencer, så derfor forsøger vi at appellere så bredt som muligt. Vi vil gerne udvide opfattelsen af, hvad ”den gode soldat” er og vise, at der i Forsvaret er plads til alle, der kan og vil.

Mangfoldig marketing

Derfor har vores marketingsektion de sidste mange år haft fokus på mangfoldighed i alt lige fra jobopslag til større kampagner.

- Forskning viser, at en mere kønsneutral kommunikation appellerer til både mænd og kvinder. Og vi er nødt til at appellere til begge køn, da vi har brug for både mange forskellige kompetencer og et stort antal ansøgninger for at opfylde Forsvarets behov, forklarer Anders C. Bech.

Dermed ikke sagt, at mangfoldighed alene handler om køn – det handler også om forskellighed i forhold til kvalifikationer, alder, politisk overbevisning og meget andet.

- Når vi vælger at kommunikere så kønsneutralt som muligt, er det ikke kun et spørgsmål om at tiltrække flere kvinder. Det handler også om at appellere bredt, så vi ikke uforvarende afskrækker potentielle nye, kompetente kolleger ved at bekræfte deres fordomme om Forsvaret, uddyber Anders C. Bech.


En løbende indsats

Kommunikationen udadtil kan ikke stå alene. Der er samtidig brug for fokus på mangfoldighed bredt i organisationen. Derfor har vi mangfoldighedseksperter, der arbejder målrettet med strategier og konkrete tiltag på hele Forsvarsministeriets område.

En af dem er Stine Knudsen, der er mangfoldighedskoordinator i vores HR-udviklingssektion, og som lige nu deltager i arbejdet om en ny strategi for mangfoldighed og inklusion på ministerområdet.

- Der vil altid være behov for at arbejde aktivt med mangfoldighed. Derfor har vi netop iværksat et stort analysearbejde forud for en ny strategi, der skal understøtte Forsvarsministeriets styrelser og myndigheder i at blive en endnu mere mangfoldig og inkluderende arbejdsplads, fortæller Stine Knudsen.

Vi forventer, at den nye strategi vil være klar i udgangen af 2021. Indtil da kan du læse mere om vores mange andre indsatser nedenfor.

 

Nødvendige (vis detaljer)

  • Systemcookies Episerver

Intern statistik (vis detaljer)

  • Siteimprove

Tredjeparts (vis detaljer)

  • Facebook
  • Twitter
  • Google