Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Hovedmenu

Menu

 
 
 

"Hvis Peter Willemoes får missilproblemer i Den Persiske Golf, ringer de til os"

Indholdsområde

 
 
Peter Willemoes (bagerst) i Den Persiske Golf
Fregatten Peter Willemoes i den Persiske Golf (bagerst) sammen med det amerikanske flådeforsyningsskib USNS Kanawha og det amerikanske hangarskib USS George H.W. Bush. 

"Hvis Peter Willemoes får missilproblemer i Den Persiske Golf, ringer de til os" 

Som ingeniør i Forsvaret er man helt tæt på det operative område og løser opgaver, som kan betyde liv eller død for soldaterne i felten. Mød Ali, som er missilekspert og en af de ingeniører, som bidrager til Forsvarets opgaver i ind- og udland.

26-04-2017 - kl. 13:00

På en fregat midt ude i Kattegat står Ali Hussein en frysende kold dag i november med hjertet uden på tøjet. Det buldrer om ørerne på ham fra de mange sprængstoffer, som netop er blevet affyret helt tæt ved fregatten for at teste modstandsdygtigheden på skibets skrog og våbensystemer. Det er Alis arbejde, som bliver testet. Er hans beregninger ikke korrekte, vil fregatten være ukampdygtig og kan ikke deltage i nationale og internationale missioner.

Der er kontant afregning, når man er ingeniør i Forsvaret.

Ali under byggeriet på Lindø-værftet (privatfoto)Ingeniør og missilekspert
Ali Hussein er en af de omkring 350 ingeniører i Forsvarsministeriets koncern, som med deres tekniske ekspertise bidrager til, at Forsvaret kan løse sine opgaver nationalt og internationalt. Han er uddannet diplomingeniør i elektroteknologi og arbejder med våbenteknologi i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Som specialist i Mk41 Launcher – en slags missilrampe – på Søværnets fregatter er han den eneste i Forsvaret, som arbejder med netop dette våbensystem.

”Det bedste ved at arbejde i Forsvaret er, at jeg kan få opgaver, som ikke findes andre steder,” fortæller Ali.

”Der er mulighed for at arbejde med avanceret grej som for eksempel våbenteknologi, som jeg arbejder med, eller motorteknologi og fly og meget andet,” fortæller han.

”Jeg har blandt andet været med til at installere våbensystemerne, da Forsvarets tre nye fregatter skulle bygges. Som 25-årig skulle jeg sørge for, at leverandørerne samarbejdede, tidsplanen blev overholdt, missilsystemet blev installeret, og samtidigt skulle jeg tage højde for uforudsete begivenheder. Det var en spændende og lærerig oplevelse,” fortæller Ali.

Tæt på det operative område
I det hele taget er fokus på, hvordan man som ingeniør kan hjælpe det operative område, forklarer Ali og kommer med et eF361 Iver Huitfeldt og F362 Peter Willemoes af Iver Huitfeldt-klassen under bygning på Lindø-værftet d. 10.10.09 (Forsvarsgalleriet)ksempel:

”I øjeblikket sejler fregatten Peter Willemoes i Den Persiske Golf på en af Forsvarets internationale missioner. Jeg har været med til at klargøre skibets våbensystemer og følger nøje med i missionen. Hvis de oplever problemer med missilsystemet ude på havet, er det mit team, de ringer til, og så må vi løse problemet så hurtigt som muligt. Soldaterne i felten er afhængige af, at jeg gør mit arbejde ordentligt.”

Udfordringer, fleksibilitet og godt socialt miljø
Forsvarsministeriets koncern er en af statens største arbejdspladser for ingeniører, og selv om Ali erkender, at lønnen måske ikke er på højde med det private erhvervsliv, opvejer arbejdslivet i høj grad lønforskellen:

”Der er masser af udfordringer og ansvar og samtidig stor fleksibilitet og medbestemmelse. Og så er der en helt særlig følelse af korpsånd, som er meget speciel for Forsvaret, tror jeg.”

”Vi har det rigtigt godt sammen i min afdeling, vi kender hinanden – også privat – og vi prioritereChoktest af fregat i Kattegatr at være sociale i en travl hverdag,” fortæller Ali og tilføjer:

”Det betyder, at jeg er glad for at møde på arbejde hver dag.”

På fregatten i Kattegat kan Ali ånde lettet op. Beregningerne var korrekte, skibet klarede testen, og fregatten kunne klarmeldes til udsendelse.


Fakta: Ingeniører i Forsvarsministeriets koncern

  • Der er omkring 350 ingeniører ansat i Forsvarsministeriets koncern – det gør Forsvaret til en af statens største arbejdspladser for ingeniører.

  • Som ingeniør i Forsvaret kan du arbejde med mange forskellige fagområder – fra våbenteknologi og  fly til it og cybersikkerhed.

  • Mange ingeniører bliver ansat i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, som indbefatter den koncernfælles it-afdeling KAKI, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste.

  • Forsvaret anslår at få behov for ca. 60 nye ingeniører i 2017.

  • Vil du være en af dem eller kender du en, så læs mere om Forsvarets karrieremuligheder for ingeniører her.



Øverste billede viser Fregatten Peter Willemoes i Den Persiske Golf (bagerst) sammen med flådeforsyningsskibet USNS Kanawha (i midten) og hangarskib USS George H.W. Bush (fra den amerikanske flådes facebookside "USS George H.W. Bush (CVN 77)", 15/3-17.)
Billedet af Ali er privatfoto, taget under byggeriet på Lindø-værftet.
De øvrige billeder er fra Forsvarsgalleriet (billede fra F361 Iver Huitfeldt og F362 Peter Willemoes af Iver Huitfeldt-klassen under bygning på Lindø-værftet, nederst:
choktest af fregat i Kattegat.